- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Především nedoporučuji divit se hlasitě osobě autora nebo se vysmívat příjmení světoznámého tenora, které se rýmuje se sprostým slovem. Během představení je pak vhodné poklepávat prsty do opěradla v rytmu hudby tak, aby to vypadalo, že víte, jaký hudební part přijde. U opery je pak dobré nechat se chvílemi jako unést a otevírat ústa (italsky) simultánně s pěvcem. Pozor, oba způsoby vyžadují slušnou míru hudební intuice. Zvláště začátečníkům nedoporučuji pouštět se do náročnějších gest. I spokojené pokyvování hlavou vypadá dobře. Tleskejte a vstávejte vždy, až když tleská nebo vstává někdo jiný (kdo vypadá seriózně). Na závěr je vhodné namísto „bylo to pěkné“ poznamenat „byla to zdařilá adaptace“, a když si troufnete, tak „byla to zatím nejzdařilejší adaptace“.
V neposlední řadě prosím pozor na mužské alty. Před pár lety jsem se octla na barokní opeře v hradních zahradách. Nóbl akce pro skutečné hudební gurmány. Ovívala jsem se zkušeně programem ve druhé řadě v sametových šatech a předstírala vše výše uvedené. Na scénu nastoupil barokně vyšňořený muž s pérem na hlavě a výraznými zdravíčky, nadechl se a z jeho hrdla vyšlo táhlé vysoké C. Obecenstvo uznale vzdechlo jako jeden muž a mně vyhrkly do očí slzy. Smíchy. Kousla jsem se do rtu a nafoukla tváře jako ropucha. Pěvec vydal vysoké D a péro na hlavě se mu zachvělo. Vykulila jsem oči. Dis. Ze zadních řad se ozval spontánní potlesk a paní vedle mě se v tranzu chytla za vlastní hrdlo. Vysoké E, až se mu zatřáslo fiží na krku. A to už bylo moc! Vyprskla jsem hlasitým řehotem a zlomila se v pase. Lidi se otáčeli a pěvec nervózně přešlápl. Během záchvatu jsem dokonce bezostyšně zabodla ukazováček pěvcovým směrem. Řehtala jsem se ještě na schodech v doprovodu personálu. Pro nehudebníky dodávám, že vysoké E ze mě vyšlo naposledy v první třídě v horních partech písně Čechy krásné, Čechy mé.
A co dělat, když Vás to vážně nebaví? Vyberte si v orchestřišti nějaký nesmyslný nástroj a pečlivě ho sledujte. Vtipný bývá triangl nebo buben. Nezřídka se takový hudebník vymrští z poklidného limbu na pouhých pár sekund během celé árie. Na regionálním jevišti jsem zažila i případ, kdy dotyčný svou jedinou milisekundu potencionální slávy regulérně zaspal a při jeho pozdním úderu do bubnu nadskočila polovina orchestřiště i sálu. Tomu říkám pech.
A proč Vám to všechno píšu? Protože teď jsem žena s bubnem já. Středem pozornosti, přesto však jaksi na okraji scény. Vilné pohledy mužů vystřídal uctivý odstup. Klienti neprudí a zdvořile vyčkávají deadlinů v obavě, abych neporodila dříve, než zplodím jejich smlouvu. Ženy vysílají signály solidarity. A ve vzduchu visí očekávání, že brzo zmobilizuju všechny své síly a celému světu ukážu, co se skrývá v mém bubnu!
Vzhledem k tomu, že mě dnes ráno akutní houser donutil po letech vyloudit vysoké E, hádám, že svou slavnou bubnovou premiéru si opravdu vychutnám. Nechci planě slibovat, ale tuším, že při ní vyloudím i vyšší tóny :)
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |