Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jarní úklid duše

Jaro. Už zase. Na větvi stromu před mojí ložnicí se usadil divný malý pták, který řve každé ráno od čtyř. Vrátil se z politicky rozbouřené Afriky a hlásá svobodu slova. Bohužel.

Když jsem se v sobotu k ránu vracela z flámu, opeřenec ještě spal. Asi potřebuje objekt šikany, protože jakmile jsem zhasla v ložnici a ukotvila točící se postel nohou, spustil jako na povel něco mezi tureckým pochodem a francouzskou hymnou.

Asi bych beztak neusnula, i kdyby pták zpíval chraplavým barytonem „Spinkej můj maličký spi“. Hrála jsem totiž s kamarádem vědomostní hru, která navzdory všem mým očekáváním dopadla pro mě zcela ostudným skóre 20:3. Začalo to nevinně.

Chlubila jsem se mírou svého všeobecného přehledu a s blahosklonným úsměvem pomlouvala prostinkou kolegyňku z řad éterických víl, která si plete Kubu a Kuvajt a dost možná, že i hodinky a holínky.

A jak se tak holedbám svojí genialitou, přistane otázka: „A víš, jakou vlajku má Kuba?“ „Jasně!“ mávla jsem rukou a nadšeně jsem popsala vlajku Filipín. „To je vlajka Filipín!“ ohradil se Honza. „To je hned vedle“ kontrovala jsem sebevědomě, čímž vyplulo napovrch, že jsem sice schopná lokalizovat Filipíny, ale s odchylkou asi 30 000 km. Moje genialita zvolna ztrácela na lesku.

Rozhodla jsem se zaútočit. „Hlavní město Argentiny!“ máchala jsem poloprázdným půllitrem výhružně kamarádovi před nosem.

„Buenos Aires“ odvětil znuděně.

„Háhá!“ vyskočila jsem nadšeně s výkřikem „Lima, Lima, 1:1“

Honza postavil zaraženě půllitr na stůl a s dikcí Saturnina, který tetě Kateřině vysvětluje rozdíl mezi stěžněm a stožárem, podotkl: „Lima je hlavní město Peru. Hlavní město Chile je Santiago de Chile!“

Vyběhla jsem rozrušeně k toaletám. Bohužel pánským. Tam jsem hrozně vynadala poklidně močícímu pánovi, který aniž by cokoliv řekl, ukázal ukazováčkem volné ruky na obrázek panáčka na dveřích ve výši mých očí.

„Hloupnu!“ nořila jsem zoufale vlasy mezi prsty sedíc už na správné sanitě ve správné kóji. Hloupnu a můj mozek je po dvou letech praxe advokátního koncipienta schopen lokalizovat tak maximálně paragraf v občanském zákoníku!

Moje potupa kulminovala v ranních hodinách, během nichž vyšlo mimo jiné najevo, že Zápisky o válce Galské nenapsal Cicero a že Kim Ki-duk je režisér a ne totalitní diktátor. Nůž do zad mi zasadila otázka: „Kdy byla korejská válka?“ (na svou obhajobu musím uvést, že jsem ale přesně věděla, kde byla.)

A tak jsem s bolehlavem třetího, tj. nejhoršího typu vyrazila hned v sobotu ráno do lékárny za účelem koupit si Lecitin, jakožto preparát posilující paměť a činnost mozku. Zapomněla jsem název, takže jsem před mladým lékárníkem chvíli štrachala v kabelce a hledala zmuchlaný papírek. „Le-ci-tin“, přečetla jsem z lístečku opřená o lékárenský pult.  

Hoch v zažloutlém plášti se naklonil přes pult, úkosně změřil mou kocovinou podťatou postavu a nepříjemným pisklavým hlasem povídá: „No jestli to chcete na štěpení tuku, tak …“ „Já to chci na paměť!!!“ vykřikla jsem neúměrně tichu v lékárně, načež (abych svému požadavku dodala autentický nádech) jsem při placení v rozrušení zapomněla PIN a zadávala ho dvakrát.

„Aby se hlavě ulevilo, ostříháš se, bude líp“ řekla jsem si a koupila si kupón na slevovém webu na barvu a střih. „Božínku, kočičko, posaď se, to musí všecko všecičko dolů!“ vykřikl na mně zoufalým hlasem nagelovaný vlnící se kadeřník (naprostý archetyp kadeřníka!) a mně zacukaly koutky zadržovaným smíchem. Kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe. A naposledy se smál on. Mně při odchodu do smíchu moc nebylo.

Když se dotknete dna, dobře se odráží jiným směrem, řekla jsem si, a rozhodla se provést jarní úklid duše. A tak jsem si pořídila encyklopedii světových dějin. Jsou v ní i vlajky a mapy. A já se to teď všechno našprtám!

 

Pro Ona Dnes, kdysi :)

PS: Zmiňovaný Honza je geomykolog, biochemik a bloger Jan Borovička, který se vyznačuje encyklopedickými znalostmi ve všech oborrech lidského bádání týkajících se hub. Zjistila jsem, že s houbami souvisí zřejmě všechno. Což bylo dost na houby. 

 

Autor: Renata Fíková | čtvrtek 17.5.2012 16:40 | karma článku: 12,98 | přečteno: 3519x
  • Další články autora

Renata Fíková

Ta, co má tři

Nechala jsem se vyhecovat ke třetímu dítěti. Když má tři děti William a Kate, tak jaképak s tím štráchy. Kontinent stárne, je třeba přiložit břicho k dílu.

29.7.2020 v 14:37 | Karma: 39,76 | Přečteno: 2737x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Jiný stav, jiný mrav

Celý život jsem optimista. Takový ten druh optimisty, který přesazuje muškáty ve chvíli, kdy se na naši planetu řítí smrtící meteorit.

10.6.2020 v 15:00 | Karma: 37,21 | Přečteno: 2640x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Zadej heslo

Mám nový mobil. Vědí to už úplně všichni. Každý den v devět mi v něm cosi zvoní a nejde to vypnout. Je to melodie z Hvězdných válek.

10.6.2020 v 10:30 | Karma: 37,84 | Přečteno: 2558x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Přešlapy

Zlomila jsem si prst na noze. Nedává se to do sádry. Nikdo Vám tím pádem nevěří, jak moc trpíte. Nikdo Vás nepustí sednout. Nikdo nechápe, proč čtyři týdny chodíte v botách svojí babičky.

9.6.2020 v 13:45 | Karma: 34,82 | Přečteno: 2053x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Výchova dětí v Čechách

Když jsem ještě nevěděla, co chov malých lidí obnáší, plánovala jsem si, jak budu jednou se svými dětmi obrážet výstavy, číst jim Malého prince a celé hodiny rozmlouvat o přírodovědě, dokud z nich nevyroste laureát Nobelovy ceny.

9.6.2020 v 12:32 | Karma: 44,79 | Přečteno: 8691x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové zasévají v Charkově strach. Utečte, dokud je čas, hrozí obyvatelům

23. dubna 2024  18:58

Kreml provádí koordinovanou leteckou a informační operaci proti Charkovu s cílem vyvolat mezi...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 105
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 9192x
Autorka je životním nadšencem, který si čokoládu nikdy nenechá na později. 

Seznam rubrik

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy