Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na drátě

Dnes mám narozeniny. Dostala jsem mobil. Dotykový. Já, dosavadní technicky retardovaná majitelka telefonu pro seniory! Nevěřili byste, co člověk za 28 let nastřádá kontaktů. Při jejich přepisování do nového stroje jsem dnes velkou část z nich omylem prozvonila, a to včetně vedoucího rigorózní práce a firmy na plastová okna.

Následkem mého ustavičného prozvánění se několik přátel dokonce rozhoupalo popřát mi vše nejlepší. Patrně v podezření, že sedím v depresi na zemi v prázdném bytě a prozváněním si vynucuju narozeninovou pozornost.

Dotykový mobil je pekelný vynález. Za necelých 8 hodin mě přivedl na samý pokraj psychózy. Během přepisování kontaktů mi volalo šest různých neznámých čísel. Několik jsem jich obratně poslala do hlasové schránky, jedno jsem přepojila na hasiče a na jedno číslo jsem poslala hýbající se obrázek myši. Tak doufám, že to nebylo nic pracovního. O samovolném zapnutí mikrofonu při hovoru v autobuse snad nemá smysl podrobně pojednávat. O tom, co dělala kamarádka Eva včera v noci, už ví půlka Prahy. Telefony obecně jsou často zdrojem nedorozumění, stresu a vrcholně trapných chvil. Prarodiče se kupříkladu už 40 let kamarádí s německým párem. „Manfred und Rita“ volají každého 24. prosince v 18:00. Děda umí slovo der Paragraph, babička umí slovesa schmecken, schicken a schlafen, já jsem skončila u lekce 4 „Ute jede na dovolenou“. Naši němečtí přátelé umí pouze podstatné jméno „mléko“. Česko-německá družba mých prarodičů je tedy založena spíše na pantomimě. Dovedete si tedy představit, jaká panika zavládne každý rok při štědrovečerní večeři, když začne babiččin mobil vyzvánět s německou předvolbou na displeji. Telefonování pantomimu z principu vylučuje. A tak telefon, z něhož se ozývá plynulá němčina, koluje z ruky do ruky jako horký brambor, divoce gestikulujeme a občas někdo z nás náhle osvícen do mikrofonu vyhrkne „Weihnachten“, někdy i „Tannenbaum“. Hovor s „Manfrédem und Ritou“ je každoroční komunikační fiasko, ale patří k našemu Vánočnímu folklóru.

Další kapitolou jsou smsky psané ve stavu společenské podrouženosti. Vzhledem ke svým zkušenostem bych velmi ocenila mobilní aplikaci „Opice“. Mobil by během večera sám analyzoval pot na dlaních svého majitele a při dosažení 2 promile by se telefon automaticky zablokoval. Zůstala by jen čísla na taxíky, policii a hasiče. Kontakty na klienty, rodiče a partnera by se blokovaly již po první skleničce.

V osmnácti mě hysterická máti pustila na jakousi oslavu pouze pod podmínkou, že budu celý večer držet v jedné ruce odjištěný slzný sprej, v druhé ruce mobil a o půlnoci budu zpět. Ve čtyři ráno jsem pak v restauraci Mexiko na rozostřeném displeji vyťukala jen čtyři písmena. Mojí na smrt vyděšené mámě sedící celou noc v obýváku přišla k ránu sms s textem: „MAMI!“ Mám pocit, že mi to ještě neodpustila. V žebříčku top 10 rodičovských smsek pak jednoznačně vede zpráva: „Okamžitě si zapni mobil, Renato!“

To moje babička je technicky velmi zdatná dáma, miniaturní písmenka na displeji však vyžadují zrak sokolí. A tak mi přesně vloni došla narozeninová smska: „HODNĚ ŠTĚSTÍ, BLBE!“ Až po delším přemítání jsem pochopila, že oslovení bude zkomolený podpis „bábi“. 

O pracovních telefonních přehmatech bych mohla napsat román. Před časem jsem pracovala v telemarketingu. Otravovala jsem lidi po telefonu a nutila jim různé produkty. Velmi emotivní brigáda to byla. Lidé se mi svěřovali, plakali, smáli se se mnou, během čehož jsem jim obvykle stihla prodat motorový olej nebo HBO. Vzpomínám na jeden pěkný telefonický dialog. Vytáčím číslo. Na druhé straně drátu se ozve cvaknutí a roztomilý šišlavý sopránek „Plošim?“. Usměju se a kamarádsky povídám: „“Nazdááááár, máš doma maminku?“ Do ucha mi zapiští tentýž, ne už tak milý sopránek: „Maminka už je čtyřicet let na pravdě bóží!“.

Jo, telefony jsou vážně fajn věc! Je to ale pořád jen ďáblova krabička na baterky, která umí skvěle fabulovat, lhát a zkreslovat. Tak se v novém roce dotýkejme méně displeje a více svých bližních. Méně ťukejme do klávesnice a více na dveře. A hodně štěstí, lidi :-).

 

Pro Ona DNES leden 2012

 

Autor: Renata Fíková | sobota 7.1.2012 19:40 | karma článku: 11,44 | přečteno: 5145x
  • Další články autora

Renata Fíková

Ta, co má tři

Nechala jsem se vyhecovat ke třetímu dítěti. Když má tři děti William a Kate, tak jaképak s tím štráchy. Kontinent stárne, je třeba přiložit břicho k dílu.

29.7.2020 v 14:37 | Karma: 39,76 | Přečteno: 2738x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Jiný stav, jiný mrav

Celý život jsem optimista. Takový ten druh optimisty, který přesazuje muškáty ve chvíli, kdy se na naši planetu řítí smrtící meteorit.

10.6.2020 v 15:00 | Karma: 37,21 | Přečteno: 2640x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Zadej heslo

Mám nový mobil. Vědí to už úplně všichni. Každý den v devět mi v něm cosi zvoní a nejde to vypnout. Je to melodie z Hvězdných válek.

10.6.2020 v 10:30 | Karma: 37,84 | Přečteno: 2558x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Přešlapy

Zlomila jsem si prst na noze. Nedává se to do sádry. Nikdo Vám tím pádem nevěří, jak moc trpíte. Nikdo Vás nepustí sednout. Nikdo nechápe, proč čtyři týdny chodíte v botách svojí babičky.

9.6.2020 v 13:45 | Karma: 34,82 | Přečteno: 2053x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Výchova dětí v Čechách

Když jsem ještě nevěděla, co chov malých lidí obnáší, plánovala jsem si, jak budu jednou se svými dětmi obrážet výstavy, číst jim Malého prince a celé hodiny rozmlouvat o přírodovědě, dokud z nich nevyroste laureát Nobelovy ceny.

9.6.2020 v 12:32 | Karma: 44,79 | Přečteno: 8691x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 105
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 9192x
Autorka je životním nadšencem, který si čokoládu nikdy nenechá na později. 

Seznam rubrik

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy