Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miluj důchodce svého

Jsem slušně vychovaná holka. V jedenácti jsem si po vzoru Mirka Dušína namalovala tabulku tzv. Modrého života a žila jsem podle nejvyšších mravních zásad. Skoro dva týdny! Fungovalo to tak, že si člověk ráno dal ledovou sprchu a mohl si za odměnu omrzlými prstíky vybarvit modré okénko. Za celý den bez sprostého slova bylo další okénko (povolené bylo pouze slovo „plantážník“, které jako nadávka v polovině devadesátých let naprosto nemělo šanci obstát). Ovšem největší problém byl s okénkem pojmenovaným „dobrý skutek = pomoc bližnímu svému“.

Matně si pamatuji na ostrou šarvátku před obchoďákem, kdy jsem se s jakousi vyděšenou babičkou tahala o síťovku. Babička mi totiž síťovku nejprve vděčně vtiskla do mé šlechetné ruky, a když jsem se vydala dobromyslně z obchodního domů ven, že odnesu nákup té šťastné ženě až domů, vrhla se na mě stařena ze zálohy a začala mě častovat paranoidními přívlastky. Bylo to naprosté nedorozumění při kterém padala slova, před kterými se „plantážník“ rděl studem.

Tehdá jsem to večer doháněla dvojitou ledovou sprchou a začala se řídit heslem Johna Lennona:“nevěř nikomu nad třicet“. Třicet mi bude za 49 měsíců, takže je čas tohle krédo v zájmu „sebedůvěry“ přehodnotit. V poslední době si všímám zvětšující se propasti mezi světem mladých a světem důchodců. Staří lidé mi připadají čím dál víc ztracení, zmatení a někdy i nenávidění. Vadí mi to.

 Nutno přiznat, že já jsem ten poslední, kdo by měl moralizovat. Nic nenaštve člověka víc, než ranní metro plné staříků, kteří si v dopravní špičce jedou pro levnější mlíko. K vlastním babičkám se dostanu v úterý a v dubnu a dá se říct, že kdybych dědovi nesloužila jako manuál k počítači, ani bychom se neslyšeli.

 

Já mám přitom opravdu úžasné, pokrokové prarodiče! Babička mi třeba k svátku poslala sms: “HODNE STESTI BLBE!“. Stručné, jasné. Dumala jsem hodiny, co jsem babičce udělala tak strašného. Až dlouho potom mi došlo, že poslední slovo byl pokus vyťukat na malých písmencích podpis „Bábi“. Dědovi jsme dali kdysi k sedmdesátinám počítač a od těch dob jsme s dědečkem v pravidelném telefonickém kontaktu. Odnaučila už jsem dědu vypínat počítač „tím velkým čudlíkem“ a křičet do mobilního telefonu před obličejem. Za svou osobní výhru ale považuji, že si děda ve svých letech naprosto sám vyhledal přes internet kamaráda z vojny a po půl století si domluvili virtuální schůzku na Skype (čteno „skejp“) a mávali si přes webkameru. To je prostě hrozně dojemný!

 

A ještě dojemnější jsou moje vzpomínky na dětství! Pamatuju dědu jako matadora v nejlepších letech. Bruslil se mnou okolo stadionu a já se mu jako šestiletá princezna proplétala mezi rukama a nohama a dělala piruety. Babička mě zase šimrávala na zádech, mazala mi tváře Niveou v modrém placatém kelímku a vyprávěla mi o tom, jak za války schovali mouku k psovi do boudy. Přišli ozbrojení Němci a pes stál před boudou a štěkal. Snažili se ho zahnat do boudy, ale ozval se čtyřletý hlásek: „Von tam nemůže, vona je tam mouta“ A pak babička vyprávěla, jak je vyhnali ze statku a jak jim v zimě u cizích na půdě dávala maminka ohřátou cihlu do nohou.

 

Já zase pamatuju, jak mi bylo pět a bábi s dědou mě tahali na holi do kopce na malých lyžičkách. Druhý děda, dej mu pánbůh nebe, byl bezvýhradný ateista, ale taky myslivec, který božsky maloval krajinky. Uměl napodobit všechna zvířata v lese a jednou našel na stole mojí povídku. Hrdě ji vzal a odnesl do svých oblíbených Halónovin, kde ji také nadšeně otiskli. Jistě si dovedete představit, jakou mi to, jako skalnímu pravičákovi, udělalo radost. No a pak se tenhle děda změnil ve vzpomínku a tak to bude s námi všemi.

A když barvím babičkám šedivé vlasy a pečeme koláč, když s dědečkem cvičíme jezevčíka a vyvoláváme fotky ve sklepě, mívám pocit, že by si ti naši důchodci zasloužili víc úcty a trpělivosti. Zestárli s námi, kupovali nám lízátka a foukali na bebí, když jsme spadli z kola. Teď nám šetří z důchodu „na nějakou tu parádu“ a čekají, že jim zavoláme, že přijedeme na buchty.   

Ono nám doprčic nic neuteče, když někdy zpomalíme a věnujeme svůj čas lidem, kteří jsou sice možná trochu mimo, hovory přijímají červeným sluchátkem a slovo gangster (pokud ho znají) vyslovují tak, jak se píše, ale mají nás rádi jako málokdo. A tak zahajuji akci: “Zavolej svojí babičce!*“ Na to člověk nemusí být Mirek Dušín. To zvládneme i my, obyčejní plantážníci. 

  

* dědečkovi, tetičce, mamince popř. jakémukoliv svému bližnímu důchodci.

Autor: Renata Fíková | pondělí 23.11.2009 10:30 | karma článku: 48,33 | přečteno: 31701x
  • Další články autora

Renata Fíková

Ta, co má tři

Nechala jsem se vyhecovat ke třetímu dítěti. Když má tři děti William a Kate, tak jaképak s tím štráchy. Kontinent stárne, je třeba přiložit břicho k dílu.

29.7.2020 v 14:37 | Karma: 39,76 | Přečteno: 2739x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Jiný stav, jiný mrav

Celý život jsem optimista. Takový ten druh optimisty, který přesazuje muškáty ve chvíli, kdy se na naši planetu řítí smrtící meteorit.

10.6.2020 v 15:00 | Karma: 37,21 | Přečteno: 2642x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Zadej heslo

Mám nový mobil. Vědí to už úplně všichni. Každý den v devět mi v něm cosi zvoní a nejde to vypnout. Je to melodie z Hvězdných válek.

10.6.2020 v 10:30 | Karma: 37,84 | Přečteno: 2559x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Přešlapy

Zlomila jsem si prst na noze. Nedává se to do sádry. Nikdo Vám tím pádem nevěří, jak moc trpíte. Nikdo Vás nepustí sednout. Nikdo nechápe, proč čtyři týdny chodíte v botách svojí babičky.

9.6.2020 v 13:45 | Karma: 34,82 | Přečteno: 2053x | Diskuse| Společnost

Renata Fíková

Výchova dětí v Čechách

Když jsem ještě nevěděla, co chov malých lidí obnáší, plánovala jsem si, jak budu jednou se svými dětmi obrážet výstavy, číst jim Malého prince a celé hodiny rozmlouvat o přírodovědě, dokud z nich nevyroste laureát Nobelovy ceny.

9.6.2020 v 12:32 | Karma: 44,79 | Přečteno: 8691x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala

27. dubna 2024  21:46

Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 105
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 9192x
Autorka je životním nadšencem, který si čokoládu nikdy nenechá na později. 

Seznam rubrik

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy